Evolutie naar Multimedia 2015 nu reeds gekend : Het Internet.
Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 543.700 Ternat, 25 december 2008. Morsum Magnificat woonde in het Internationaal Perscentrum Vlaanderen al vier debatten bij over MULTIMEDIA 2015, er werd gespeculeerd hoe het medialandschap er in 2015 zou kunnen uitzien. Weekly? Het komt deze redactie voor dat het IPV met deze, weliswaar goed georganiseerde debatten naar de bekende weg is gaan vragen, indien dat zo is dan komt ons dat vreemd over omdat Hilde Van Gaal, in haar functie als Voorzitter van het IPV, toch regelmatig verder gaat dan Antwerpen, zij weet maar al te goed dat de "Gazetten" gedoemd zijn om te verdwijnen, dit om allerlei redenen, vooral financiële. De oude garde journalisten moet, zoals we het nu zien, verdwijnen, jonge krachten die veel soepeler zijn qua prestaties en vaardiger met de computer, verdringen de oude journalisten die hun artikels in de kroeg schreven. Onlangs werd bij de Vlaamse Journalisten Vereniging een opmerking om zesduizend € te investeren in een gedrukt verenigingsblad, op gemor onthaald, er zitten daar leden in de vergadering die niet eens computer hebben !! Dat Het Laatste Nieuws in Lokeren nog zoveel investeerde kan alleen maar betekenen dat Aurex, naar Engels voorbeeld, op een "Weekly" aast.
Wat komt er tegen 2012 aan ?
4 Miljard internetadressen, 2 mia mobiele telefoons, 1 mia computers, 6 mia mensen ... Bron: Prof.Ing.Jaap Van Till, lector Telecom Networks Hogeschool van Arnhem en Nijmegen -HAN-. Deze bron is voor Morsum Magnificat nog altijd een stuk betrouwbaarder dan Jana Wuyts van Het Nieuwsblad.
Pamperjournalistiek. Het is bekend dat het publiek niet wil betalen voor nieuws dat ze via het Internet binnenhalen, de uitgevers weten dat uiteraard ondertussen wel en daarom zijn die uitgevers -uitbuiters- erin geslaagd om jonge krachten als stagairs met een aalmoes naar huis te sturen, dát scenario speelt zich momenteel op vele redacties af, Morsum Magnificat noemt het "Pamperjournalistiek", voorbeeld daarvan is Het Nieuwsblad waar aan het hoofd van de meer dan honderd Internetsites een "Yuppie" staat die amper vijfentwintig jaar oud is. Amerika geeft -spijtig genoeg nog steeds- de toon aan. Het is bekend dat Europa zo'n tien jaar achteruit is ten opzichte van Amerika, als het ginds regent, dan druppelt het hier, zo is dat ook met het succes van het Internet dat de tweede bron van informatie van de Amerikanen is geworden, het overtreft in 2008 voor het eerst de gedrukte media -Studie van Pew-. Ongeveer 40% van de Amerikanen zegt zich eerst via het internet te informeren van de actuele gebeurtenissen, 35% geeft de voorkeur aan het lezen van gazetten. Het recent gepubliceerd onderzoek toont tussen 2007 en 2008 een spectaculaire opkomst aan van het internet, terwijl de gazetten al meerdere jaren een langzame daling kennen.
15 september 2006 : Morsum Magnificat te Naaldwijk -NL-.
De Canadese Chery Swan doet veel onderzoek omtrent de bewegingen en de informatie op het Internet. Chery vatte de informatiestroom in 2006 tijdens deze uiteen- zetting als volgt samen : -Wereldwijde e-mails per dag : 31 mia -Direct berichten wereldwijd per dag verstuurd : 5 mia -Wereldwijde SMS per dag : 1 mia -Wereldwijde gemiddelde gespendeerde tijd aan computer: 17u 18min -Wereldwijde gemiddelde duur van een surfsessie op internet 52min -Geschatte mobile abonnementen per jaar -einde 2005- : 2,5 mia. De enquête werd gehouden onder 1489 mensen tussen de 3 en 7 december. Enquêtes mag men niet altijd voor waar aanzien, maar in dit geval stellen we vast dat ook hier de daling van de lezers van gazetten een feit is. Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel. EVER © www.morse-press.be 1740 Ternat |