|
F.A.N.C.
|
|
De structurele aanpak van het F.A.N.C.
:
een efficiëntie van 1 op 6 ....
Betekom/Ternat - 21 december 2003
De "Adviseurs" van de Directie van het F.A.N.C. verschuilden
zich achter de wet van de traagheid om het probleem van de illegale
radioactieve opvangers niet op een structurele manier te moeten
aanpakken.
Niettegenstaande al In juli 2002 werd gepoogd om o.a. de "Adviseur"
een pak informatie toe te spelen, was dat boter aan de galg. Ondertussen
zijn we maanden verder, maar de structuur lijkt nog erg veel barsten
te vertonen.
1 Op 6 genoteerd.
Het zou voor een beginnend "Nucleair Inspecteur", illegale
bliksemafleiders op te sporen, een ideale situatie zijn geweest,
een locatie buiten de stad en in een straal van +/- 250 meter
maar liefst 6 radioactieve tuigen, makkelijker kan niet. Toch
is er, naar we vernemen, maar eentje genoteerd ....
Vlak naast een belangrijke verbindingsweg
lees
het artikel in PDF
Radioactieve opvangers <bliksem>
RADAC bevatten Beryllium
Een "RADAC" - Het doosje in het midden bevat Krypton
85 en de behuizing ervan bevat Beryllium
Regelgeving F.A.N.C.
Het KB van 20 juli 2001 voorziet o.a. in de artikels 35-2 de vrijgavelimieten
voor radioactief materiaal dat vanwege de vermindering van de
straling onder een bepaald limiet is gedaald (5 Bq voor radioactiviteit
in vaste vorm).
Een "Radac" is een radioactieve opvanger <bliksem>
die in België werd gemaakt (afbeelding). De mechanische constructie
bestond uit een stevige behuizing, in het midden werd een "doosje"
geplaatst dat met Krypton 85 is gevuld.
Links doosje met Kr-85 - rechts doosje met gaatje vermoedelijk
veroorzaakt door een vogel.
Als het Kryptongas (Kr- 85) is ontsnapt
zal de RADAC in principe in aanmerking komen voor de vrijgavelimiet
<art.5-2>, maar dan is de kous nog niet af.
Het F.A.N.C. zegt dat dit "hun" probleem niet is.
Beyllium.
Beryllium is een toxis ultramicroelement dat gebruikt wordt in
speciale legeringen, vooral voor apparatuur dat te maken heeft
met X- stralen en gloeilampen. Beryllium kan gezondheidsproblemen
opleveren, o.a. bij lever, eczema,ereythema, etc.
Lees
het volledig artikel in PDF
F.A.N.C. , F.A.N.C, en nog eens
F.A.N.C.
......nergens controle ?
Het Belang van Limburg op 19 december 2003
Federaal
Agentschap fluit Het Belang van Limburg terug !
Zie commentaar ter zake op de website van het F.A.N.C.
maak
hier de link naar de website van het FANC
In het artikel van
Het Belang van Limburg vertelt B.Aerts van de Brandweer
te Genk aan journalist Chris Nelis , dat de legale verwijdering
van ionische rookdetectoren via N.I.R.A.S. 200 Euro zou
kosten, dat is klinkklare onzin.
Dergelijke uitspraken en publicaties zullen de bezitters
nog meer aanzetten om de ionische rookdetectoren ted dumpen.
De kostprijs voor de verwerking via het N.I.R.A.S. wanneer
dat met een minimum aantal gebeurd is nooit meer dan 45
Euro !
|
Röntgen
apparatuur.
Belang van Limburg van vrijdag 17 Oktober 2003 op de voorpagina
:
Kop op voorpagina in Het Belang van Limburg
van 17 oktober 2003
Met alle mogelijke gevolgen vandien
hebben duizenden gebruikers van röntgen apparaten <dokters,
tandartsen, dierenartsen> geen vergunning voor de apparatuur
die ze bezitten en gebruiken.
Volgens de voorzitter van de vereniging van tantartsen liggen
er bij het F.A.N.C. nog honderden dossiers uit de tijd van "Volksgezondheid
en Gezin" die moeten aangepast worden en bij het F.A.N.C.maar
blijven liggen." Het toenmalige Volksgezondheid en Gezin
heeft zeer slecht werk geleverd" zegt de Voorzitter van de
vereniging van tandartsen.
Dienst overbelast.
De dienst "Ingedeelde inrichtingen" kampt met werkoverlast,
ze zijn koortsachtig op zoek naar personeel. Anderzijds kan men
voor het onderzoek van de Radon in Wallonië wel een extra
hulpje voor Prof. A. Poffijn inzetten klinkt het bij het F.A.N.C.
Radioactieve
opvangers <bliksem>.
Ooit werden er in België minstens 10.000 radioactieve bronnen
met Radium 226 - Americium 241 en Krypton 85 gebruikt om bovenop
bliksemafleiders te plaatsen. De Radioactieve elementen zouden
de ontlading van een bliksem door ionisatie aantrekken.
Om radioactief materiaal te bezitten moest men zich richten naar
het KB van 28 februari 1963, maar daar hebben de installateurs
van die radioactieve tuigen zich niet aan gestoord en het toenmalige
Ministerie van Volksgezondheid en Gezin deed evenmin zijn job
of liet het oogluikend toe.
Al in 1970 maakte Ir. Delhove in opdracht van Euratom over de
radioactieve opvangers een 50 bladzijden tellend negatief verslag
op, maar ook dat mocht niet baten, installateurs beoogden alleen
het commerciële, het radioactief aspect telde niet mee, de
overheid greep toch niet in.
Voorpagina van De TIJD op 11 oktober 2003
Illegaal plaatsen
en daarna illegaal verwijderen.
Nadat er tussen 1956 en 1985 ruim 10.000 van deze radioatieve
tuigen door een 10- tal installateurs werden geplaatst en de radioactieve
opvangers bij het KB van 21 augustus 1985 werden verboden, werden
er sindsdien minstens 3.500 op een niet reglementaire manier verwijderd.
Anderen vallen gewoonweg naar beneden en besmetten de omgeving
<en mogelijk ook personen> zoals bij het kinderopvangcentrum
"De Brem" aan de Elisabethlaan te Oostende.
Recent werden er door de locale en federale politie ter zake 4
pv's opgesteld <Oostende - Tienen - Diest - Zoutleeuw>.
De toestand loopt uit de hand.
Minister van Binnenlandse Zaken schuift de bal naar het Agentschap.
Een aangetekend schrijven van Advocaat David Gailliaert werd door
de Minister van Binnenlandse Zaken (P.Dewael) afgewimpeld naar
het Agentschap waar er voordien ook al een niets zeggende reactie
was toegekomen.
De enige overblijvende manier was een dagvaarding in kortgeding
voor de Brusselse Rechtbank. De zaak in kortgeding werd, na een
mislukte poging tot vertraging van het F.A.N.C., toch op 1 december
gepleit.
Wordt dus vervolgd.
Straling
Röntgen apparaten in ziekenhuizen.
Een ander domein waarvoor het F.A.N.C. eveneens laksheid wordt
aangemeten is de toestand in de ziekenhuizen. Jodium pillen om
de schildklierwerking te behandelen is niet langer de enige wijze
waarop er in de medische wereld radioactieve spullen worden gebruikt.
De moderne "Scanners" bestralen het menselijk lichaam
met ettelijke mSv/h en dat is niet gezond.
Doses.
Volgens het KB van 20 juli 2001 is de jaarlijkse dosislimiet voor
een gewoon persoon 1 mSv, professionelen die permanent gecontroleerd
worden mogen 20 mSv per jaar bestraald worden, die personen dragen
tijdens de uitoefening van hun werk een dosimeter die op een regelmatige
tijdslimiet gecontroleerd wordt, als de dosimeter een aanduiding
geeft dat de maximaal toegelaten bestraling van 2 mSv is overschreden,
moet de persoon zijn activiteit een poosje staken.
Personen die door zo'n moderne scanner passeren worden met +/-
7 mSv bestraald en dat is meer dan de jaarlijks toegelaten dosis
!! Wanneer men op korte periode meerdere keren door zo'n scanner
wordt bestraalld, is de alarmdrempel vast en zeker bereikt !
Weer voorpaginanieuws in De TIJD van 15
december 2003
Riscoanalyses.
Ook hier klachten omtrent het Agentschap, dit keer uit de medische
wereld. De "profs" stellen dat het F.A.N.C.een zeer
grote achterstand qua het bepalen van de risico's voor de bestraling
heeft opgelopen.
Het zou zelfs blijken dat het personeel in de ziekenhuizen dat
de apparatuur bedient, soms hun dosimeters onder de "loden"
schort dragen, dat betekent dat ze meer bestraald worden dan hun
dosimeter door de loodafscherming opvangt !
Ionische
rookdetectoren.
Als 4e in de rij zijn er de rookdetectoren met radioactieve bronnen,
duizenden verdwijnen in het milieu of worden behandeld en met
grote hoeveelheden verzameld door personen en bedrijven die daarvoor
niet de minste vergunning bezitten.
Ook hier heeft het Agentschap nog maar heel weinig gedaan, er
zou een lijst van goedgekeurde types bestaan, maar op die lijst
hebben we de hand nog niet kunnen leggen .
Verbod
op publicatie.
Als de Rechter in 1e aanleg ingaat op de vraag van het F.A.N.C.
om de "vrije nieuwsgaring" van Morsum Magnificat in
dit dossier aan banden te leggen, dan moet de berichtgeving ter
zake van alle kranten gefnuikt worden.
Mogen we afsluiten met
volgend synoniem : Fantastisch Agentschap
Nergens Controle
De ionische<radioactieve>
rookdetectoren -
Advies (HGR 7787) Hoge Gezondheidsraad is duidelijk !
Betekom/Brussel
8 december 2003.
De afgelopen jaren <sinds 1990> is er in de Europese commissie
al heel wat aandacht besteed aan het probleem van de rookdetectoren
met radioactieve bronnen <Americium 241>. In België
is het F.A.N.C. ook voor deze materie bevoegd, maar net zoals
met de Röntgen apparaten die door tandartsen,dierenartsen,
etc. worden gebruikt, alsmede de problematiek van de radioactieve
opvangers <bliksem> is ook in het kader van de ionische
detectoren, het water tussen het N.I.R.A.S. en het F.A.N.C. nogal
diep.
Definitie.
Er werd inzake de ionische rookdetectoren om advies gevraagd bij
de hoge gezondheidsraad (HGR), dat advies is ondertussen verschenen.
Maar zoals dat ook op andere toepassingen het geval is, blijkt
er onenigheid te bestaan tussen N.I.R.A.S. en F.A.N.C.
De coördinator voor de verwerking van radioactief afval (NIRAS)
zou andere normen hanteren dan de regelgever (FANC) !
Nuance.
Maar de "definitie" is niet het enige punt waarover
een verschil van mening is ontstaan, in de normen die het Agentschap
wil hanteren is er een nuance tussen radioactieve afvalstoffen
enerzijds en radioactief afval anderzijds....
Een 30L vaatje vol met ionische detectoren
79,9 MBq (+/- 2 mCi) staat er op dit etiket.
Vrijgave.
Daar waar sommige ionische detectoren beneden de waarde liggen
en niet onderworpen zijn aan het MB van 20 juli 2001, zijn er
andere modellen die deze minimumwaarde (dosissnelheid minder dan
1µSv/h op 0,1m van het toestel) absoluut overschrijden.
Bovendien stelt het probleem van de overschrijding van de toegelaten
straling zich vast en zeker wanneer men de radioactieve detectoren
gaat verzamelen.
Uitdoofbeleid ?
We vernemen dat Minister Ludo Sannen met de problematiek van de
ionische detectoren zou bezig zijn en dat er op korte termijn
een doorbraak zou komen, maar bevestiging daarvan hebben we <nog>
niet. Medewerkers op het Kabinet van Minister Byttebier beloven
wel informatie te verstrekken, maar daar blijft het dan ook bij.
Goedgekeurde types.
In de nota van de HGR 7787 staat er ook dat de ionische detectoren
van het door het F.A.N.C. goedgekeurde type moeten zijn, waar
we ook informeerden, niemand heeft een lijst van die goedgekeurde
types ?
Een "Cerberus" Ionische (Am- 241) rookdetector - Het
ronde plaatje is de bron (72 µCi) - Zou deze op de lijst
van het F.A.N.C. staan ?
Foto EVER
In de marge.
Onlangs hoorden we een Advocaat tijdens zijn pleidooi aan de heer
Voorzitter van de Rechtbank tijdens een openbare zitting zeggen
: "Het F.A.N.C. werd in 1994 opgericht
en is toen aan een winterslaap begonnen, het duurde ruim 9 jaar
vooraleer ze één ooglid open deden ........"
einde citaat
Is het niet zo, dat iemand die maar uit één oog
ziet, geen dieptezicht heeft ? Is dat misschien de reden waarom
het F.A.N.C. veel moeite heeft om de brug naar het N.I.R.A.S.
over te steken ?
Wordt vervolgd.
lees
1e artikel in PDF
Protest bij FOD Mobiliteit en Vervoer
inzake de uitzonderingsmaatregel "S12"
Betekom / Brussel 6 december 2003
Door het feit, dat voor het vervoeren van radioactieve opvangers
<bliksem> er gebruik mag worden gemaakt van de ADR Klasse
7 <vervoer van radioactief materiaal> uitzonderingsmaatregel
"S12" wordt protest aangetekend bij het Bestuur van
het Vervoer te Land - Direktie Gevaarlijke Stoffen <Residence
Palace>.
S12.
Dit is een uitzonderingsclausule van de internationale overeenkomsten
ADR, waarbij het mogelijk is om radioactief materiaal te vervoeren
zonder daarvoor de ADR opleiding te moeten volgen.
Uit zijn verband gerukt.
De voorwaarden van de S12 werden destijds afgedwongen door de
medische sector. Men heeft bekomen, dat bestuurders van laag radioactief
materiaal met een zeer korte halveringstijd dat moet vervoerd
worden tussen ziekenhuizen, geen ADR opleidingen moesten volgen.
Van die maatregel wordt nu door het F.A.N.C. gebruik gemaakt om
ook het vervoer van radioactieve opvangers onder die "uitzonderingsregel"
te laten plaatsvinden.
Limiet al met één radioactieve
opvanger gebruikt.
De limiet van de transportindex voor de "S12" regel
ligt op "3", eens boven dit cijfer moet de bestuurder
een ADR + specialisatie Klasse 7 bezitten en dat is niet voor
iedereen evident.
Er is nu diverse keren vastgesteld, dat radioactieve opvangers
van het merk PREVENTOR Indelec en COMBINATOR <L'Aigrette>
per stuk transportindexen van 1,8 à 3,7 veroorzaken. Bijgevolg
kan een door het F.A.N.C. erkend bedrijf, waarvan de bestuurder
van de vracht niet over een ADR Klasse 7 attest beschikt, niet
meer dan één van die toestellen vervoeren. Op sommige
gebouwen staan er soms 3, 4 of 5 opgesteld <zoals de Campus
St Jan te Tienen>.
Het spreekt vanzelf dat het bedrijf die opdracht krijgt om die
opvangers te verwijderen, niet over een ADR beschikt, zich niet
zal storen om de regels met de voeten te treden !
Lees
artikel in PDF
F.A.N.C wil "Morsum Magnificat"
fnuiken !
Betekom / Brussel 1 decmeber 2003
Geheel onverwacht en in tegenspraak tot wat
op de inleidende zitting van de Rechtbank van 1e aanleg op 10
november 2003 werd gevraagd, komt het F.A.N.C. tijdens de openbare
zitting van dezelfde Rechbank op 1 december 2003 met een bijkomende
eis aandraven.
Her Agentschap wil dat de vrije nieuwsgaring van Morsum Magnificat
inzake het geding tegen het F.A.N.C. aan banden wordt gelegd.
Overtreders worden verzocht hun illegale
radioactieve bliksemafleiders te melden.
Het F.A.N.C. voert via de Gemeenten een campagne om de bezitters
van illegale radioactieve bronnen aan te sporen daarvan een "Melding"
te doen. Enkelingen vullen zo'n formuliertje in nadat ze een schrijven
van de Burgemeester hebben ontvangen, maar duizenden anderen geven
zichzelf liever niet aan !
Foto's op de website van het F.A.N.C.
Een belangrijk item is (voor het Agentschap), de foto's die op
hun website voorkomen. Er wordt van degenen die zichzelf
d.m.v. een "meldingsformulier" willen aangeven verwacht,
dat ze het illegaal radioactief tuig dat ze bezitten tussen de
foto's op de website van het F.A.N.C. gaan identificeren.
Wat gebeurt er, als de bezitters hun radioactief tuig niet tussen
dIe foto's vinden of herkennen ? Het aantal foto's dat op de website
van het F.A.N.C staat afgebeeld, is immers ver van compleet. Sommigen
komen alleen maar in Frankrijk voor. Andere, die wel in België
voorkomen, staan gewoonweg niet afgebeeld.
Is het niet veeleer de taak van het bevoegde Agentschap om de
toestellen te identificeren in plaats van andersom, wie is er
bevoegd voor radioactief spul, de argeloze burger of het F.A.N.C.
?
Uitspraak binnenkort.
Nadat Meester D.G < voor de eiser> en Meester C.D.B. <voor
verweerder> gedurende ruim één uur de zaken mochten
bepleiten, wordt er binnenkort een uitspraak verwacht.
Er was slechts één krant op de zitting aanwezig
die belangstelling had voor deze problematiek.
De onprofessionele aanpak van het
probleem met de radioactieve opvangers van het F.A.N.C. moet dringend
gestopt worden.
Niettegenstaande het Franse
voorbeeld......
de 40 blz tellende Franse informatiebrochure
Voorbeeld in
Frankrijk.
In Frankrijk werden de radioactieve opvangers sinds 1 januari
1987 verboden, alhoewel ze daar niet "verplicht" moeten
worden verwijderd, zijn er toch al 10.000 afgebroken <van de
ruim 50.000 die daar staan>.
De Franse A.N.D.R.A. heeft een 40 bladzijden tellende informatiebrochure
samengesteld, zelfs uit dát voorbeeld kan het F.A.N.C.
geen inspiratie putten !
Op zijn Belgisch.
De bezitters van de radioactieve opvangers <bliksem> worden
door de gemeentebesturen aangeschreven. Zo'n brief is vergezeld
van een aantal documenten die van de website van het F.A.N.C.
werden afgehaald, ondermeer een aantal foto's en een document
"Melding".
Er wordt van de bezitters gevraagd om op het meldingsformulier
een type toestel aan te duiden, daarvoor kan de bezitter beroep
doen op de foto's die op de website van het F.A.N.C. te zien zijn,
of iedereen zomaar de mogelijkheid heeft om op het Internet te
gaan zien, zoja moet men dan persé op de website van het
Agentschap gaan zien.
Onvolledig.
De foto's die op de website van het F.A.N.C. te zien zijn, zijn
ver van compleet. Bovendien kunnen de bezitters de éne
niet van de andere onderscheiden. Het toestel dat hier afgebeeld
staat is een "Preventor Indelec", de bezitter heeft
dit toestel als een "Kapton" aanzien. Op de webiste
van het F.A.N.C. staat er slechts één Kapton met
6 schijven afgebeeld, terwijl er toch Kaptons zijn met 2, 3, 4,
5 en 6 schijven.
Straling en besmetting.
Deze Preventor Indelec (P5) is de krachtigste uit zijn reeks,
we hebben hier niet alleen een straling tegen de bronnen tot 4
mSv/h gemeten maar ook 1,2 kBq op het wrijfmonster !
Gevallen.
Het toestel blijkt ook eens naar beneden te zijn gevallen en bij
bouwwerken in de buurt had de bouwfirma iemand in een hijskooi
bij de opvanger gebracht die hem wilde afzagen omdat de mast met
het radioactief tuig het draaien van de kraan belemmerde. De arbeider
heeft het tuig dus in de handen gehad, terwijl het met 1,2 kB
besmet was !
Slechte staat.
Op de foto rechtsboven, is duidelijk te zien hoe slecht de mechanische
staat van het toestel is, de scherpe roestvrijstalen schijven,
hebben de messing stang behoorlijk beschadigd, zelfs bijna doorgesleten
! Het is absoluut niet te verantwoorden, dat zo'n radioactieve
tuigen nog één dag langer blijven staan, toch staan
er nog duizenden waarvan we het niet voor mogelijk houden, dat
ze nog overeind staan !
Saint Elme à Saint Trond
.....
Reeds in 1985 schreef Dr.Prof.Ir.C.Bouquegneau <Fac.Polytechnique
Mons> in zijn conclusies dat niet aleen de ioniserende <radioacieive>
bliksemafleiders "onzin" waren, maar ook degenen die
het "corona" effect zouden stimuleren.
Vandaag blijven sommige installateurs toch nog dergelijke tuigen
verkopen, de kassa rinkelt weer en dat is het voornaamste.!
Na de radioactieve onnuttige maar commercieel
zeer goed in de markt liggende radioactieve opvangers voor bliksem,
hebben de Fransen sinds enkele jaren andere gadgets in de handel
gebracht : de éxitateur électric.
Te Sint Truiden werd een radioactieve opvanger verwijderd en vervangen
door een "Saint Elme", de "kassa" rinkelde
weer, maar voor de rest voldoet de bliksemafleider aan geen enkele
norm, alleen de installateur werd er "financieel" beter
van !
Geen bewijs van berging.
Het immokantoor die de "zaak" voor de Gemeenschap der
eigenaars regelde heeft na één jaar nog niet eens
het bewijs ontvangen, dat zijn radioactieve opvanger effectief
op de goede plaats <via N.I.R.A.S.> terecht is gekomen.
Niettegenstaande de grote kosten voor de verwijdering van het
radioactief materiaal, alsmede het feit dat de installateur daarbuiten
nog een nieuw systeem verkocht, krijgen de eigenaars geen bewijs
van het feit dat hun radioactief materiaal effectief via N.I.R.A.S.
werd geborgen !
lees
het artikel in PDF
De zaak tegen het F.A.N.C.
Het Federaal Agentschap voor Nucleaire
Controle werd op 6 oktober als in kortgeding voor de Brussels
Rechtbank van 1e aanleg gedaagd, de inleidende zitting vond plaats
op 10 oktober.
De Advocaat van de aanlegger ( Meester David G.) heeft op 10 oktober
bekomen dat de zaak binnen de maand zal kunnen gepleit worden,
één maand na de inleidende zitting komt de zaak
nu opnieuw voor de Rechter, dus op 10 november
Ir.Jean Paul Samain - Direkteur Generaal van het Agentschap en
juridisch verantwoordelijke
F.A.N.C. in kortgeding gedagvaard.
08
okt 03 - Kortgeding tegen het F.A.N.C. wordt op 10 oktober ingeleid.
Het
kortgeding tegen het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle
wordt vrijdag 10 oktober ingeleid. Aan de rechtbank zal gevraagd
worden om het het FANC te bevelen om juiste informatie toe te
sturen aan de gemeenten en de bevolking (in het kader van haar
informatiecampagne), waarbij ten ontrechte de gemeentelijke hulpdiensten
voor de kar worden gespannen en over te gaan tot vaststelling
en verwijdering van radioactieve bliksemafleiders , en hierbij
een beroep te doen op artikel 79 van het KB van 20 juli 2001.
Het FANC eveneens te gelasten om alle vereiste maatregelen te
treffen (cf. de wet van 15 april 1994 en het KB van 20 juli 2001)
na kennisname van de inbreuken, nl. een vaststelling te laten
verrichten door de leden van haar controledienst en het treffen
van noodzakelijke maatregelen tegen overtreders (o.m. opstelling
PV's ...)
Betekom / Brussel 3 oktober 2003
Het F.A.N.C., dat sinds 1 september
2001 officieel in werking is getreden, schiet inzake de uitvoering
van de wet op de bescherming van de bevolking tegen de ioniserende
stralingen, te kort.
In haar brief aan de Burgemeesters van 1 augustus 2003, welke
ook negatieve reacties uitlokte bij de Burgemeesters en de Nationale
leiding van de brandweer, verspreidt het Agentschap niet alleen
onjuiste informatie, maar wordt ook één van de vier
vergunde bedrijven benadeeld.
Dit bedrijf, waarvan de acties van de zaakvoerder tussen 1982
en 1985 aanleiding hebben gegeven <ondermeer BRT uitzending
"Terloops" van 4 april 1985> tot verbod van deze
tuigen heeft, na het indienen van 4 klachten <Oostende - Tienen
- Diest en Zoutleeuw> nu via haar advocaat D.G. <Loppem>
het Agentschap in kortgeding gedagvaard
Misleiding.
Een overgroot deel van de radioactieve
elementen die werden geplaatst bovenop bliksemafleiders <Franklin
staaf> zijn tussen 18 en 47 jaar oud en werden nooit onderhouden.
Behalve dat ze sinds 1985 formeel verboden zijn, betekenen ze
nog eens een extra gevaar qua mechanische stabiliteit, ze kunnen
elk ogenblik naar beneden vallen, met alle mogelijke gevolgen
eraan verbonden. Het Agentschap stelt in zijn brief dat ze minstens
15 jaar oud zijn en dat is niet waar ! Ze zijn sinds 26 oktober
1985 (10 dagen na publicatie in het Staatsblad) verboden en dat
is nu 18 jaar geleden, dus moeten ze minstens 18 jaar oud zijn
en geen 15 jaar.
Bovendien zijn de meeste geplaatst tussen 1955 en 1978, ze zijn
dus gemiddeld veel ouder dan 18 jaar. Vermits de draagconstructies
meestal uit ijzeren buizen bestaan, zijn ze er qua roestvorming,
stuk voor stuk erg aan toe.
47 jaar oud, niet vergund en in zeer slechte staat en het F.A.N.C.
onderneemt niets - De buurman belde als eens naar de Politie,
maar ook die deed niets ! Het F.A.N.C. alsmede de milieuambtenaar
van die gemeente zijn al één jaar op de hoogte gebracht,
maar ook vanuit die hoek : niets !
In het kinderopvangcentrum "De Brem" te Oostende viel
zo'n tuig naar beneden en moest Belgoprocess 20m² van dat
terras <klinkers> van radioaciteve stofdeetljes ontdoen
!
Geen nieuwe bliksemafleider nodig.
Het Agentschap geeft in zijn rondschrijven
de indruk, dat door het verwijderen van de radioactieve elementen,
er geen bliksemafleider meer zou bestaan, ook dat is een misvatting.
Het F.A.N.C. suggereert dat men bij de verwijdering best beroep
kan doen op een installateur van bliksemafleiders, ook dat is
niet correct ! Niet alle installateurs van bliksemafleiders zijn
gemachtigd om de radioactieve spullen te manipuleren en bovendien
is door de verwijdering van het radioactief element er aan de
bliksemafleider niet gewijzigd, de installatie is door de verwijdering
van de radioactieve elementen niet beter, maar ook niet slechter
geworden.
Door het suggestie om een installateur voor bliksemafleiders in
te schakelen zet men de deur op een kier om die installateurs
opnieuw duur en en onnuttige tuigen te laten verkopen, zoals ondermeer
de "exitateur électrique" waarvan het nut, net
zoals de radioactieve tuigen vooralsnog niet bewezen is.
Taak van het F.A.N.C.
De taak van het Agentschap bestaat erin,
toe te zien op de wetgeving inzake de gevaren van de ioniserende
stralingen en deze ook uit te voeren. Het is geenszins de taak
van het Agentschap om toe te zien of een gebouw al dan niet van
een volgens de NBN C18- 100 norm, over een reglementaire bliksemafleider
beschikt.
Niet voor de hulpdiensten <Brandweer>.
In zijn rondschrijven naar de Burgemeesters
doet het F.A.N.C. nog een andere "suggestie" door de
mogelijkheid te opperen om bij hoogdringendheid de brandweer te
laten optreden, ook dat is in strijd met de betreffende wetgeving
en de regels van het F.A.N.C. Bovendien heeft de Brandweer niet
de nodige vergunningen voor manipultie, vervoer, tijdedijke opslag,
etc....Ook hier gaat het Agenschap in de fout.
Vergunningen.
Het bekomen van de nodige vergunningen
is duur en bovendien tijdrovend, als de brandweer die vergunningen
niet nodig heeft, dan is dat in strijd met de handelspraktijken
en heeft ieder vergund bedrijf het recht om zich daartegen te
verzetten.
|