Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?
Aantal Bezoekers
4985558
Laatste artikelen
Meldert : Brandalarm in de assistentiewoningen van residentie Nedermolen.
Vluchtelingen in Lo-Reninge veroorzaakten een brandalarm in "De Passage".
Advocaten worden te veel managers, wat met de rol van de Stafhouder?
Meldert Nedermolen: Bouwmaterialen uit parkeergarage GAW Nedermolen gestolen?-Update2
Brandweer: Beseffen ze de gevaren nog wel of is de opleiding toch onvoldoende?-Update1
MIVB breidt vloot verder uit met 90 "Trams New Generation".
28 mei 2019
Vanaf 2020 zullen de eerste exemplaren door de straten van Brussel rijden.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 4.753.900.
Brussel, 28 mei 2019.

In 2018 bestelde de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB al 60 Trams New Generation bij trambouwer Bombardier en zopas werden nog eens 30 extra trams besteld. Van deze in totaal 90 nieuwe trams zullen de eerste vanaf 2020 door de straten van Brussel rijden.

Netuitbreidingen.

De nieuwe voertuigen moeten in eerste instantie dienen voor de netuitbreidingen waartoe de Brusselse regering besliste -tramlijnen naar Neder-over-Heembeek en Tour&Taxis-, én om het bestaande net verder te versterken. Afhankelijk van de toekomstige evolutie van het net worden de nieuwe bijkomende voertuigen vervolgens ingezet om de oudste trams van de vloot te vervangen. De eerste voertuigen van de eerste bestelling in 2018 worden vanaf midden 2020 geleverd en na een testperiode op het net ingezet. Vanaf begin 2023 worden de eerste voertuigen van de tweede bestelling geleverd. Met de levering van de 90 trams moet, samen met de vervanging van een gedeelte van de oudste trams, de totale capaciteit van de tramvloot van de MIVB uitbreiden met ongeveer 10.000 plaatsen, of 15% extra capaciteit voor de reizigers.

Modernere en comfortabeler voertuigen.

De Tram New Generation -TNG- is een moderne en gestileerde versie van de recentste trams die momenteel op het net rijden -T3000 en T4000-. Net als de toekomstige M7-metro is het design van de TNG geďnspireerd op Art Nouveau en van de hand van ontwerper Axel Enthoven, van het bedrijf Yellow Window.  Tijdens de activiteiten voor 150 jaar tram eind april/begin mei kon het grote publiek al kennis maken met de nieuwe tram, toen een levensgrote replica van de nieuwe tram op het Koningsplein werd getoond.

Makkelijke toegang.

De nieuwe trams zullen ruimer en comfortabeler zijn, met brede deuren en een volledig lage vloer. Alles werd in het werk gesteld om de toegang tot het voertuig te vergemakkelijken voor personen met beperkte mobiliteit en om de doorstroming en het comfort van de reizigers te vergemakkelijken. Onder andere zijn er twee multifunctionele plaatsen voor personen met een kinderwagen of een rolstoel, de opstelling van de zitjes is comfortabeler voor de langere trajecten, er zijn klapstoelen, grote informatieschermen met onder meer het lijnschema, indirecte LED-verlichting, een performant koelingssyteem, soepele draaistellen om de trillingen zoveel mogelijk te beperken,… De trams zullen beschikbaar zijn in een korte versie van 32m en een lange versie van 43m en bieden respectievelijk plaats aan 182 en 256 mensen, waarvan 47 en 65 zitplaatsen.

Een raamcontract sinds begin 2018.

Op 5 februari 2018 wees de raad van bestuur van de MIVB het raamcontract voor de studie, de bouw, de levering en het eventuele onderhoud van 175 nieuwe trams toe aan de firma Bombardier. De raamovereenkomst voorzag in een eerste bestelling van 60 Trams New Generation. Een eerste bestelling vond plaats in april 2018 voor een bedrag van 169 miljoen euro zonder btw. Het ging om 49 trams van het korte type en 11 trams van het lange type. Op maandag 20 mei 2019 besliste de raad van bestuur van de MIVB een tweede bestelling te plaatsen bij Bombardier voor de aankoop van 30 TNG-trams, met reserve- en vervangstukken voor een totaal bedrag van 67 miljoen euro. Het gaat om 30 trams van het korte type.

Bron: MIVB
Bewerking: jvds 

Artikel n° : 05-19-7397
Geplaatst : 17:41 28/05/2019

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
Erik Verbeeck © Hoofdredacteur 

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.