Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?
Aantal Bezoekers
4903023
Laatste artikelen
De Lijn neemt aan loket te Aalst een loopje met de privacy_Update1.
Immokantoor Lissens vindt ervaringsdeskundigen in woninghuur gevaarlijk.
Aarschot : Avonturier Patrick Van Loo gaat, via Pat-EM, ABX uitbaten.
UZ-Brussel neemt gevaarlijke dame als zorgverlener in dienst.
VRT Discrimineert en viseert Vlaams Belang; dat is niets nieuws.
MIVB Geeft door dit volledig elektrisch project weer de toon aan.
26 april 2019
Volledig elektrisch rijdende bussen worden vanaf einde april ingezet. 
Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 4.700.200
Brussel, 26 april 2019.

De Brusselse Vervoersmaatschappij MIVB, heeft vandaag haar nieuwste project aan de pers voorgesteld, z nieuw dat er voor bepaalde onderdelen van het systeem nog geen -Europees- goedkeuringslabel werd afgeleverd. De MIVB zette eerder al hybride bussen in op haar net, nu gaat de succesvolle vervoersmaatschappij nog een stap verder en start vanaf 29 april 2019 een test op lijn 64 met de inzet van twee volledig elektrische bussen met een capaciteit van 136 plaatsen. 

Snelle "tussen" lading.

Het specifieke van de test met deze volledig elektrische bussen ligt erin dat zo'n bus aan de halte binnen de tien minuten een regelrechte "oplaadboost" krijgt, dat gebeurt met een transformatie van het middenspanningsnet -11 kV- van de metro naar 700 Volt gelijkspanning. De oplaadstroom op die spanning bedraagt maar eventjes 600 Ampre wat betekent dat met deze boost 460.000 Watt  is gemoeid! Op de vraag van Morsum Magnificat of het elektriciteitsnet dergelijke vermogens kan blijven leveren, volgde "voorlopig nog wel" dixit Pascal Smet. Door dit systeem van trage oplading bij nacht en een boost onderweg kan de bus zijn traject van 30 40 kilometer volgens de MIVB perfect afleggen, gemiddelde buslijnen zijn tien kilometer lang, de bus zou zelfs een "tussen" oplading kunnen overslaan.

Wel begrip voor kritische journalistiek van Morsum Magnificat.

Het siert de MIVB dat zij, in tegenstelling tot anderen, de kritische teksten van Morsum Magnificat naar waarde kan schatten en ondertussen heeft ervaren dat sommige correcties -zoals zij het noemden- van deze redactie technisch onderbouwd waren. Hopelijk gebruikt de MIVB onze kritische passages om de veiligheid en de technische kwaliteit op die vlakken te verbeteren, zo hebben wij onze bedenkingen op sommige opvattingen van de pantograaf, wat tenslotte een zeer belangrijk en risicovol onderdeel van het geheel is. Hopelijk heeft de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk -IDPBW- van de MIVB voor dat onderdeel een risicoanalyse opgemaakt! Feitelijk zou de fabrikant voor zo'n elektrische schakelaar minstens een typekeuring moeten hebben laten uitvoeren.

De nieuwe aanwinst van de MIVB vandaag tijdens de rimpelloze testrit vr het Koninklijk paleis.

De pantograaf die met 700 Volt -DC- binnen de tien minuten met 600 Ampre laadstroom een boost aan de batterijen geeft. Dubbele moeten op bevestigingen plaatsen om loskomen te vermijden plaatsen, is niet professioneel.... hadden ze dan minstens geen borgmoeren moeten plaatsen?

Gaat het licht toch nog uit?

Meer volgt asap we zijn de gazet niet.

Artikel n: 04-19-7364
Geplaatst: 20:07 26/04/2019

Redactie Morsum Magnificat Professioneel
Erik Verbeeck Hoofdredacteur
Laatste update ( 27 april 2019 )

2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel - Alle rechten voorbehouden.