Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?
Aantal Bezoekers
4432825
Laatste artikelen
Antwerpse Schepen van milieu moet uitleg geven over radioactief besmet dak Sint Jacobskerk.
Asbestverwijdering : Nieuw Vlaams actieplan voor de afbouw asbest gestart in Antwerpen-NVDR
Boren in de Vlaamse ondergrond : Eenvoudig virtueel met nieuwe app-MM-281-02
Aarschot : Pashuysen kan verantwoordelijkheid niet afschuiven op Renault België-Update1
MIVB: Op 10 en 11 november wordt metroverkeer lijn 1, onderbroken.
MIVB noteert minder tramongevallen en valt in de prijzen.
18 oktober 2018
Uitstekende resultaat dankzij interne en externe preventiecampagnes. 

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 4.399.400
Brussel / Rillaar 17 oktober 2018.

MIVB mag trots zijn; het aantal ongevallen waarbij een tram van de MIVB betrokken was, is op een jaar tijd met maar liefst 6,4% vermindert. Uiteraard een uitstekend resultaat, dat onder meer te danken is aan interne en externe preventiecampagnes, waarvoor de MIVB vandaag in de prijzen viel bij de Europese Raad voor de veiligheid van transport. Maar omdat elk ongeval er eentje te veel is sensibiliseert de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij haar reizigers en alle weggebruikers om op te letten en zich niet te laten verrassen door een tram.

Miljoenen kilometers.

Door de Brusselse trams worden jaarlijks heel wat kilometers afgelegd, in 2017 waren dat er 15,6 miljoen, een cijfer dat jaar na jaar toeneemt -15,15 miljoen in 2016 of +3%-. In dezelfde periode daalde het aantal ongevallen waarbij een tram betrokken was van 1.664 in 2016 naar 1.557 ongevallen in 2017 dat is -6,4%. Het aantal ongevallen ging al in dalende lijn in 2016  toen waren er -4% ten opzichte van 2015, -10% tussen 2015 en 2017. Ook het aantal ongevallen met voetgangers neemt af: van 52 in 2016 naar 45 in 2017. Helaas viel er ook een dodelijk ongeval te betreuren. Het aantal ongevallen tussen een tram en een fietser bleef stabiel, met 17 ongevallen in 2017 tegen 17 in 2016.

Blijf altijd waakzaam.

De vermindering van het aantal ongevallen -en ongevallen met voetgangers- is uiteraard goed nieuws, maar elk ongeval blijft er eentje te veel. De weggebruikers vergeten het, of misschien weten ze het niet, maar een tram is geen voertuig als alle andere. Het is zwaar, rijdt op sporen en kan niet uitwijken om een obstakel te vermijden. Als de tram moet remmen is de grip van de wielen op de sporen minder groot dan bij een voertuig op banden. Dat betekent dat de remafstand van een tram groter is: een tram die aan 40 km/u rijdt, heeft ongeveer 40 meter nodig om te stoppen, ofwel minstens één maal zijn lengte. Waakzaamheid is en blijft dus geboden als er een tram aankomt in de buurt van een eigen bedding en/of tramhalte. Dat geldt nog meer tijdens de herfst als de zichtbaarheid vermindert, de bladeren vallen waardoor de sporen glad kunnen worden en andere weggebruikers ook minder opvallen.

Campagne om te informeren.

Elk jaar in deze periode houdt de MIVB een sensibiliseringscampagne bij de bestuurders, maar ook bij de reizigers en de andere weggebruikers zodat ze waakzamer en voorzichtiger zijn bij het naderen van een tram. De factoren van onoplettendheid zijn talrijk: smartphones, koptelefoons, reizigers die lopen om hun bus of tram te halen en een andere tram niet zien aankomen,… Amal Kammachi, Risk & Safety manager bij de tram geeft volgende raad: “Wie achter een ander voertuig oversteekt, blijft tot het laatste moment verstopt voor de trambestuurder/-bestuurster die uit de tegenovergestelde richting komt, wat uiteraard zeer gevaarlijk is, vlak voor een voertuig oversteken aan de halte is ook zeer gevaarlijk omdat de bestuurder je niet kan zien door de hoogte van het voertuig. In het algemeen maak je best oogcontact met de bestuurder of bestuurster voor je oversteekt als de tram aan een halte staat.”

Kinderen en jongeren sensibiliseren.

Essentieel is ook om kinderen en jongeren ervan bewust te maken om zich juist te gedragen als er een tram nadert, of in de buurt van een eigen bedding of halte. Daarom stapt de preventiedienst van de MIVB naar scholen om leerlingen en studenten te sensibiliseren. Een bestuurder of bestuurster legt uit hoe een tram werkt en welke gevaren er bijvoorbeeld schuilen achter het gebruik van een smartphone of het dragen van oortjes. Ze wijzen ook op het belang van correct gedrag aan de haltes, zoals bijvoorbeeld anderen niet duwen, niet spelen met de rugzak van vrienden, niet lopen of de deuren blokkeren om de tram nog te halen.

De MIVB valt in de prijzen bij de Europese Raad voor de veiligheid van transport.

Gisteren, 17 oktober, kreeg de MIVB de PRAISE Award -Preventing Road Accidents and Injuries for the Safety of Employees- van de Europese Raad voor de veiligheid van transport -ETSC – European Transport Safety Council-. Die prijs beloont de inspanningen van ondernemingen die de verkeersveiligheid verbeteren in het kader van hun werk. De Business Unit Tram van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij kreeg de prijs in de categorie publieke autoriteit. De PRAISE Award beloont de inspanningen van de MIVB om het aantal ongevallen en gewonden op haar net te verminderen. De Europese Raad voor de veiligheid van transport haalde een resem maatregelen aan: verzamelen en analyseren van gegevens, identificeren van gevoelige plaatsen en er oplossingen voor vinden, extra opleiding van de bestuurders, jaarlijkse doelstelling om het aantal gewonden te verminderen, preventie- en sensibiliseringsacties…

Bron: MIVB
Bewerking: jvds

Artikel n° : 10-7210  9/10/2018
Geplaatst op 110:42 18/10/2018

Redactie Morsum Magnificat ® Professioneel
Erik Verbeeck © Hoofdredacteur


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.