Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?

Aantal Bezoekers
6269345





Laatste artikelen
Aalter waar zelfs de verticaliteit erg veel afwijkt van het normale!
VTM levert bewijs van onveilig werken in Sint Truiden
Aalter: Pieter De Crem, alias Crembo, is back in town.
Coronawetten op 23 oktober gepubliceerd in het Staatsblad, zijn ze onwettig?
Morsum Magnificat maakt online donaties mogelijk.
VRT stelt MNM te koop
27 november 2009
Verkoop niet meer dan logisch.

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 681.000
25 november 2009. 

Vandaag werd bekendgemaakt dat de VRT de zender MNM in de etalage zal zetten. Voor LDD zou de verkoop van MNM niet meer dan logisch zijn.

MNM verstoort de markt.
Jurgen Verstrepen, Vlaams parlementslid LDD: “ MNM is een puur commerciële radio en dat behoort niet tot de kerntaken van een openbare omroep. Je zou kunnen stellen dat ze de markt verstoort: enerzijds ontvangt ze belastinggeld en anderzijds rooft ze de commerciële markt leeg. En als de inkomsten dalen vanwege de economische crisis kan diezelfde VRT radio nog eens langs de kassa van de Vlaamse overheid passeren (*). Andere radiozenders moeten mensen ontslaan om nog rond te komen.”

Stijging kosten van 1,3 miljoen Euro
In de beheersovereenkomst staat dat de VRT zoveel mogelijk Vlamingen moet bereiken. Dit komt niet in gevaar als men MNM verkoopt.
Verstrepen: “Als je de marktaandelen van Radio1, Klara, Studio Brussel en Radio 2 optelt zonder MNM dan heeft VRT radio nog een marktaandeel van zo'n 52%. Dat is ruimschoots voldoende. Je moet paard en kar durven noemen: MNM is opgericht op vraag van de VRT reclameregie VAR, niet op vraag van de luisteraars.”  De vernieuwing van Donna naar MNM zorgde in 2008 voor een stijging van de kosten met maar liefst 1,3 miljoen Euro.

Niet de gewenste resultaten.
“Samengevat: MNM heeft veel gekost, haalt niet de gewenste resultaten en lost de reclameverwachtingen niet in. Iemand moet hiervoor de verantwoordelijkheid nemen. In commerciële mediabedrijven staan de kartonnen verhuisdozen van het management al klaar. Je kan niet zonder gevolgen belastinggeld opsouperen,” besluit Jurgen Verstrepen.

Knipperlichtprocedure.
Volgens een overeenkomst tussen de VRT en de Vlaamse Gemeenschap (artikel 36 van de beheersovereenkomst) mag de VRT jaarlijks netto maximaal 40,9 miljoen euro uit de verkoop van reclameruimte op zijn radiokanalen genereren. Dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd vanaf 1 januari 2007. Voor het geval dit bedrag niet zou gehaald worden, treedt de zogenaamde knipperlichtprocedure in werking (artikel 37). De VRT deelt dan mee aan de Vlaamse Gemeenschap dat de inkomsten uit radioreclame onder het afgesproken niveau zouden dalen. Het maximum bedrag wordt dan gegarandeerd voor een periode van 12 maanden, dit vanaf de maand volgend op de formele melding aan de bevoegde minister. Voor die periode van 12 maanden dient de VRT een afrekening voor te leggen. Binnen de 60 dagen wordt vervolgens het verschil tussen de (geïndexeerde) 40,9 miljoen euro en het netto bedrag aan inkomsten uit radioreclame bijbetaald aan de VRT. Beide partijen dienen echter binnen de 6 maanden na dergelijke formele melding een oplossing te vinden voor het financieringsprobleem.

Bron : N-VA
Bewerking : jvds
www.morse-press.be


© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.