Gebruikersnaam

Wachtwoord

Onthouden

Wachtwoord vergeten?
Aantal Bezoekers
4985564
Laatste artikelen
Meldert : Brandalarm in de assistentiewoningen van residentie Nedermolen.
Vluchtelingen in Lo-Reninge veroorzaakten een brandalarm in "De Passage".
Advocaten worden te veel managers, wat met de rol van de Stafhouder?
Meldert Nedermolen: Bouwmaterialen uit parkeergarage GAW Nedermolen gestolen?-Update2
Brandweer: Beseffen ze de gevaren nog wel of is de opleiding toch onvoldoende?-Update1
Elektrocutie arbeider Arlon 80 : Inspecteur P&V waarschuwde-Update1
20 augustus 2009
Waarom is er nog steeds geen onderzoek opgestart?

Paginabezoekers website Morsum Magnificat : 656.400
Ternat / Wilrijk / Brussel 20 augustus 2009.

Lees het hoofdartikel in
Morsum Magnificat 170

--- wijziging  21:30 22.08.2009.
--- Update 1 18:30 21.08.2009.
Interbuild wilde rapport doen wijzigen.
Het is zeer merkwaardig, de preventieadviseur bij Interbuild -Stefan E.-stapte korte tijd na het ongeval op, daarbuiten stelde Interbuild zich blijkbaar vervelend op richting Preventieadviseur die op 6 december 2006 een voor Interbuild zeer belastend rapport opstelde. Interbuild wilde dat de man zijn rapport, op de punten waar Interbuild in nauwe schoentjes werd gebracht, wijzigde, maar de man ging daar niet op in       -dat bevestigde hij aan deze redactie-, het woord "dreigen" werd daarbij niet genoemd, maar behalve brieven van de Directie van Interbuild werden daarover, volgens onze bron, een honderdtal e-mails verzonden.  Er is ook grote verwondering dat door de Arbeidsinspectie later aan bepaalde personen die rapporten opstelden, geen vragen meer werden gesteld over dat ongeval, dus toch een doofpotoperatie?

Sefmep Failliet.
De destijds ingeschakelde veiligheidscoördinator Sefmep is op 2 juni 2008 failliet
verkaard, maar er waren ook vragen over de kwaliteit van die firma, de eigenaar van het gebouw heeft wellicht daarom zelf controles uitgevoerd, ondermeer deze van 20 september 2006 waarvan het resultaat aan Interbuild werd gemeld. Interbuild heeft die e-mail wel degelijk ontvangen want daags nadien stuurde Interbuild een e-mail aan G&A De Meuter die door een ingehuurd Bouwkundig Ingenieur -schijnzelfstandige?- liet antwoorden.

Veiligheid.
Ook de firma Time-is werkte niet op een veilige manier, maar zijn personeel werd door
G&A De Meuter van een werf te Anderlecht gehaald om aan de Aarlenstraat, 80 de Asbest uit de cellen van de hoogspanningscabine te verwijderen zonder dat daarvoor een risicoanalyse werd opgemaakt, in een interview met de werkgever wordt dat bevestigd, ook dat er post factum, post mortem, door G&A De Meuter pas een contract werd opgesteld. Hoe dan ook kunnen er in een hoogspanningscabine geen werken worden uitgevoerd zonder art. 266 te respecteren, er was hier wel degelijk 11 kV aanwezig en er diende wel degelijk te worden gewerkt, hoeveel bewijzen moeten er nog meer geleverd worden dat de opdrachtgevers onvoldoende hebben toegezien op de toepassing van de
veiligheid? Wie wordt hier door de Overheid beschermd? 

Waarom stelt Brussels
Onderzoeksrechter geen onderzoek in?

Dat er bijna drie jaar na de elektrocutie van een arbeider bij het betreden van een hoogspanningscabine en na het zoveelste zwaar ongeval bij G&A De Meuter, nog altijd geen onderzoek is opgestart is zeer merkwaardig.

Een poosje na dit ongeval is de
Preventieadviseur Stefan E. bij Interbuild opgestapt ....

Inspecteur van verzekeraar waarschuwde.
De Wilrijkse firma Interbuild laat regelmatig -sloop-werken uitvoeren door de Ternatse
sloper G&A De Meuter, deze firma had de laatste jaren af te rekenen met enkele zware arbeidsongevallen, ondermeer op 23 november 2006 omstreeks 10:30u in de Aarlenstraat 80 waar Mustafa S. asbest uit een hoogspanningscabine diende te verwijderen, maar er was een probleem : de 11 kV was nog aanwezig en 's avonds werd Mustafa tussen vier planken naar Turkije gevlogen. Dat er met die werf een en ander fout liep wordt aangetoond door een e-mail van 20 september 2006 om 13:58u. Dat bericht, opgesteld door een preventieadviseur van P&V, is duidelijk, ondermeer dat een elektriciteitscabine open staat.

Een Preventieadviseur waarschuwde Interbuild
al op 20 september 2006 , dus twee maanden vóór het ongeval !


Twee dagen vóór het ongeval heeft ingenieur Dirk G. van Interbuild zelfs de cabine nog betreden, ook personeel van de De Meuter stapte "doodgewoon" in de cabine binnen waar nog een dodelijke spanning van 11 kV aanwezig was ! 

Interbuild.
In een fax van 21 september 2006 om 14:19u formuleert Interbuild naar aanleiding van
de opmerkingen van P&V, aan haar aannemer een aantal opmerkingen, maar over de elektriciteitscabine die open is, spreekt Internbuild niet, toch dat is niet de énige steek die Interbuild én De Meuter lieten vallen. Tijdens een telefoongesprek van vandaag bevestigt Marc Loots van de juridische dienst van Interbuild, dat zij omtrent deze zaak niets meer vernomen hebben, bij Interbuild maken ze zich blijkbaar geen zorgen over dat dodelijk ongeval, maar zó eenvoudig is het niet, het is trouwens niet het énige ongeval waarbij hun aannemer De Meuter betrokken is. Deze laatste had zonder de nodige en wettelijke veiligheidsmaatregelen te treffen niemand in die hoogspanningscabine werken mogen laten uitvoeren en dat gebeurde wel degelijk, zelfs meerdere personen hebben die cabine betreden, de Turkse arbeider werd het slachtoffer van de "Far West" techniek van G&A De Meuter. 

Auditoraat.
Dat er tot op heden geen degelijk onderzoek is gevoerd, blijkt ook uit het feit dat andere
mogelijk betrokken partijen, zoals Electro 80, ook niet gehoord werden. Het komt er dus wellicht op neer dat het dossier bij een Brusselse Onderzoeksrechter ergens onderaan ligt, dus onder het stof, of mogelijk zelfs verloren is gegaan, Substituut Arbeidsauditeur JG. te Brussel is ondertussen wél van de zaak op de hoogte en kan bij de Onderzoeksrechter poolshoogte nemen.

www.morse-press.be  postbus 40  1740 Ternat.

Laatste update ( 02 september 2009 )

© 2005-2008 Morsum Magnificat Professioneel ® - Alle rechten voorbehouden.